نوجوان و جوان سالم




در درجه اول ایمان به خدا و التزام به جمهوری اسلامی ایران:

نوجوان شایسته باید ایمان به خدا را فراموش نکند زیرا خدا کسی است که این دنیای بزرگ وانسان هارا آفریده و به شما اجازه داده است که زندگی کنید او بخشنده و مهربان است.اوهمتا وهمانندی ندارد و در همه ی کارها به ما کمک میکند.التزام به جمهوری اسلامی ایران را باید یکی از وظایف دینی و ملی خود بدانیم،چون ما در کشوری اسلامی زندگی میکنیم و به کشور خود عشق می ورزیم...

دوم احترام به پدر و مادر و بزرگتران:

امام صادق فرمودند: و اما حق مادرت این است که بدانى او تورا طورى حمل کرد که احدى را آن طور حمل نمى ‏کند، آرى او تو را در داخل شکم خود حمل کرد، واز میوه قلبش‏ چیزى به تو داد، که احدى به احدى نمى ‏دهد، و او با تمامى اعضاى بدنش تو را محافظت ‏نمود، و باک نداشت ازاینکه گرسنه و تشنه بماند، بلکه پروایش همه از گرسنگى و تشنگى تو بود، او باک نداشت ازاینکه برهنه بماند، همه پروایش از برهنگى تو بود، او هیچ پروایى نداشت از گرما، ولى سعیش این بود که بر سر تو سایه بیفکند،او به خاطر تو از خواب خوش ‏صرفنظر کرد، و تو را از گرما و سرما حفظ نمود، همه این تلاشها براى این است که ‏تو مال اوباشى، و تو نمى ‏توانى از عهده شکر او برآیى، مگر با یارى و توفیق خدا.

سوم پشتکار و تلاش برای پیشرفت و ترقی: 

پیشرفت و تکامل یک جامعه معلول عوامل مختلفی است و تنها نمی توان یک یا دو عامل را در این امر دخیل دانست . پیشرفتی که هم اکنون در جامعه ما و یا هر جامعه دیگری حاصل شده است مرهون زحمات و تلاش های های شبانه روزی افراد مختلف است . اگر امروز در کشوری نظیر ژاپن علم و تکنولوژی پیشرفت قابل توجهی داشته و در این زمینه حرف هایی برای گفتن دارد ، این پیشرفت ها حاصل تلاش و پشتکار یکایک افراد آن جامعه است . کسی به تنهایی نمی تواند این پیشرفت ها را نتیجه و حاصل کار خود بداند ، بلکه می تواند خود را در این پیروزی (پیشرفت و ترقی ) سهیم بداند.

گاهی در زمینه رسیدن به پیشرفت صحبت از داشتن امکانات و منابع مالی میشود . گرچه امکانات و منابع مالی می تواند زمینه ساز رشد و ترقی باشد ولی شرط اصلی محسوب نمیشود . همچنانکه در مثال فوق ، و در بسیاری از کشورهای دیگر که فاقد منابع و ذخایر طبیعی بوده اند با استفاده از قوه تعقل و تفکر و با تلاش و پشتکار توانسته اند جاده های پیشرفت و ترقی را بسان باد درنوردند و به قله های پیشرفت و ترقی در زمینه تکنولوژی صعود نمایند . البته با توجه به نظرات و مقالات قبلی ام این تنها یک بعد پیشرفت است و نمی تواند به عنوان پیشرفت و تکامل و تعالی همه جانبه قلمداد گردد .

چهارم انتخاب دوست و رفیق مناسب:

معـاشـرت و هـمـنـشـیـنى با دوستان سالم و با ایمان , موجب رشد شخصیت اجتماعى وتقویت ارزشها اخلاقىمعنوى در جوان مى گردد. انتخاب دوستانى که از لحاظ درسى و اخلاقى شایسته اند, خود مى تواند بهترین بازوى موفقیت در آینده جوان باشد. بـا دوسـتـان خـوب و مورد اعتماد مى توان در زمینه هاى درسى و مسائل اجتماعى و فرهنگى به تبادل نظر و همکارى پرداخت .الـبـتـه نشست دوستانه مى تواند در بالا بردن روحیه اجتماعى و اخلاقى و سطح بینش فکرى , به یـکدیگر کمک کند, به شرط آن که دوستان خوب به مصداق این حدیث شریف که مومن آینه برادر مـومـن اسـت بـاشـنـد و در اصـلاح و رفـع عـیوب همدیگر تلاش نمایند, زیرا کوشش صمیمانه براى اصلاح یکدیگر موجبات ارتقاى اخلاقى خود و دیگران را فراهم مى سازد. از طـرفـى دوستى با افراد پست و فرومایه که معمولا آلوده به انحرافهاى اخلاقى هستندـ یکى از زمینه هاى مضر و انحرافى جوان است . یـک دوسـت ناباب , سرنوشت انسان را بطور کلى از مسیر اصلى خود خارج کرده و او را در ورطه هـولـنـاک فـسـاد و گمراهى و انحراف هاى اخلاقى مى اندازد و موجبات تیره روزى وى را فراهم مى سازد. بـه هـمـیـن علت , قرآن کریم از عاقبت حسرت آور کسانى که در دنیا با دوستان منحرف معاشرت داشته و به واسطه آنان به گناه و آلودگى کشیده شده اند یاد مى کند و زبان حال چنین افرادى را ایـن گـونـه تـوصـیـف مـى نـمـایـد: واى بـر مـن ! اى کاش فلان شخص را دوست و رفیق خود نگرفته بودم. بـنـابـرایـن به عنوان یک اصل کلى مى توان به این نکته اشاره کرد: یکى از مهمترین وحیاتى ترین مـسـائل جـوانان , مساله دوستیابى و انتخاب دوست خوب و مناسب است , بطورى که اگر در این زمینه دقت و احتیاط لازم به عمل نیاید, بقیه تلاشها نیز سودى نخواهد داشت. همانگونه که در سفرهای دنیوی رفیق خوب و یار وفادار و صادق نقش مفیدی در رفع مشکلات سفر دارد، در سیر و سلوک و سفرهای معنوی نیز رفیق خوب بسیار ضروری و مؤثر است.

پنجم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی :

بهداشت فردی متشکل از روشها و اصولی جهت پیشگیری از بروز انواع بیماریها و پاکیزه نگهداشتن اعضای بدن است. سادهترین امور اعم از شستشوی دست و یا استحمام کل بدن، نظافت مو و ناخن و رعایت اصول نظافت و پاکیزگی لباس و انواع پوششهای فردی میتواند سلامت یک فرد را تا حدود بسیار زیادی تأمین کند

بهداشت فردی پایهٔ اصلی سلامت فرد و در نهایت یک جامعه را تشکیل میدهد. با رعایت چندین نکتهٔ ساده و روزمره در زندگی فرد، امنیت بالایی برای وی حاصل میشود که نتیجهٔ آن پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود.

بهداشت اجتماعی مثل پوشیدن لباس مناسب ،کوتاهی موها و غیره است که اگر بهداشت اجتماعی خود را رعایت نکنیم کسی با مادیگر ارتباط بر قرار نمیکند مثلا میگویند که چه پسر نامنظم و شلخته ای .پس بهداشت فاجتماعی بسایر مهم است

ششم انجام تفریحات سالم:

نوجوان ، برای رشد و کمال روحی و جسمی هم به فعالیت های بدنی نیاز دارند و هم به طراوت و شادابی روح . باید تفریحات سالم را ، به گونه ای برای جوانان فراهم کرد که هم وقت آنها را پر کند و بیکار و سرگردان نمانند و هم در رشد جسمی و روانی آنان تاثیر داشته باشد. حضرت علی علیه السلام به دو نوع از سرگرمیهای خوب اشاره می فرماید:

"علـِّموا اولادکم ، السباحة و الرمایة."

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۰۳
سید مهدی صادقی

نظرات  (۷)

بسیارعالی
خییییییییییییلی ممنون واقعا به دردم خورد
واقعا خیلی عالییییییییییییییییییی بود تشکر
مرسی از زحمتتون مطلب هم عالی عالی بود.🙂😄

عالی بود ممنون

۱۴ بهمن ۹۸ ، ۲۲:۱۰ 😘💕🌹M.V.1385🌹💕😘

مطالب بسیارعالی بود😍🙏🏻👍🏻👌🏻💖💣💗💕

ممنون😘😻😻🌹

.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی